Friday, November 14, 2008

Apabila kasih terhenti..

Apabila kasih terhenti..


Tension, frust, sedih, pilu menangis dan pelbagai lagi kesan yang tidak dijangka akan berlaku apabila tiba-tiba terhentinya kasih dari seseorang. Apatah lagi kasih itu adalah kasih yang paling kita harapkan ia berkekalan sehingga jika dilayan perasaan itu bagai nak gila dibuatnya apabila hilang kasih itu seketika. Sebenarnya itu adalah ujian untuk diri kita, dan cabarannya ialah bagaimana kita dapat menanganinya.

Tenangkan diri

a)Kawal emosi

Emosi yang tidak stabil akan mendorong kita melakukan perbuatan yang negetif. Tambahan lagi, apabila fikiran bercelaru dan serabut, syaitan akan sentiasa membisikkan kata-kata yang akhirnya menyebabkan kita melakukan perkara yang tidak sepatutnya. Banyakan beristighfar kepada Allah kerana mungkin banyak dosa yang kita lakukan dan menyebabkan begitu hebat ujian Allah berikan pada kita.

b) Sentiasa berwuduk

Air wudhuk akan memadamkan bisikan syaitan dalam hati kita. Secara tidak langsung boleh menenangkan jiwa kita.

Luahkan

a)Cari teman

Cuba cari seseorang yang boleh dipercayai untuk mendengar luahan kita. Jangan tersalah memilih teman keran ini akan memburukkan lagi keadaan. Bagi yang lelaki, jangan terlalu ego sehingga memendamkan apa yang dirasa kerana ia akan memakan diri sendiri.

b) Berterus-terang

Belajar untuk berkata yang benar. Cuba singkap kembali bagaimana kasih itu boleh terlerai. Jangan takut sekiranya kita di pihak yang benar. Sebaliknya jika ada silap kita, jangan takut untuk mengakui silap kita kerana itulah yang sebaik-baiknya. Biar teman yang mendengar dapat membuat penilaian. Bukan untuk menentukan siapa yang salah dan siapa yang benar tapi untuk memudahkan mereka memberikan pandangan dan tidak lari dari masalah yang sebenar.


Cari petua

a)Pandang ke depan

Atur strategi untuk membetulkan keadaan. Yang lepas tidak perlu dikenangkan kembali tapi ia diambil iktibar supaya tidak berulang kembali.

b)Cari yang berpengalaman

Dapatkan pandangan dari mereka yang terlebih dahulu merasa asam garam hidup. Mungkin masalah yang kita hadapi terlebih dahulu mereka telah hadapi.

4) Kuatkan rohani

a)Amalkan baca al-fatihah

Surah al-Fatihah menyimpan banyak rahsia yang mujarab. Begitu jugalah untuk menjadi ubat pengasih. Bukan sahaja dapat mengubati hati kita yang sakit, bahkan mampu mengembalikan kasih sayang antara makhluk. Cuba amalkan membaca al-Fatihah, 14 kali selepas solat. Bayangkan wajah insan yang telah terhenti seketika kasihnya kepada kita setiap kali mengalunkan Fatihah. Minta pada Tuhan untuk melembutkan hatinya dengan menghadiahkan pahala bacaan al-Fatihah itu kepadanya. Perkara yang baik Tuhan akan kabulkan.

b)Amalkan ayat seribu dinar

Ramai di kalangan masyarakat pada hari ini menjadikan ayat seribu dinar sebagai hiasan di dinding semata-mata tanpa membacanya. Cuba kita hafal dan amalkannya terutama sebagai pendinding dari anasir jahat. Begitu juga apabila keluar mencari rezeki. Ayat ini juga dapat dijadikan ayat tautan ikatan kasih antara dua hati. Pernah dikhabarkan oleh mereka yang mengamalkan dalam sebuah keluarga, di mana mereka mengamalkan ayat seribu dinar 3 kali selepas solat. Hati mereka seperti diikat antara satu sama lain. Jika berlaku sesuatu yang tidak diingini di antara salah seorang ahli keluarga, maka ahli keluarga yang lain dapat merasakannya. Begitu juga jika mereka berjauhan, hati mereka seolah berinteraksi antara satu sama lain. Itulah antara mukjizat yang diturunkan kepada Nabi Muhamad, Cuma kita yang belum menyedari rahsia di sebalik mukjizat tersebut.

5)Memberi peluang

a)Diri sendiri

Untuk memudahkan kita menerima hakikat apa yang terjadi dan juga menerima nasihat dari orang lain, maka bukalah tingkap yang ada pada diri sendiri. Pastikan jangan ia tutup mahupun separa terbuka. Ibarat sebuah rumah yang ditutup semua tingkap atau tiada tingkap, bukan sekadar angin tidak dapat memasuki rumah tersebut, bahkan cahaya,pemandangan alam sekitar dan pelbagai lagi tidak akan kelihatan. Buka dan cuba terima apa yang diberikan dari orang lain. Tukarkan apa yang diberikan kepada sesuatu tindakan yang positif dan memberikan impak yang berkesan pada diri sendiri.

b) Orang lain

Dengar dahulu pandangan orang lain untuk membetulkan kesilapan kita dan jangan cepat menghukum orang lain. Jangan membiarkan diri kita dikuasai rasa ego sehingga tidak membenarkan ruang untuk orang lain membantu kita.

c) Maaf dan memaafkan

Inilah perkara yang sukar dilakukan. Masing-masing akur dengan kesilapan yang dilakukan. Tidak salah untuk merendah diri meminta maaf dan memaafkan orang lain. Bagilah peluang pada diri sendiri dan mereka yang terlibat membetulkan diri bagi mengukuhkan kasih yang terhenti itu.

SUMBER: majalah Anis edisi oktober 2007

No comments: