Thursday, December 18, 2008


Pada zaman ini, cinta tidak lagi menjadi keperluan utama kebanyakan manusia. Cinta suci adalah suatu yang utopia. Cinta dan realiti tidak mungkin bersatu - itu pendapat majoriti. Namun saya tetap percaya akan cinta, yang pada saya hanya mengunjungi satu jiwa sekali seumur hidupnya. Tidak mungkin cinta seseorang itu berulang pada insan berbeza.

Cinta ada di mana-mana; di daksina, di paksina, di masyrik atau di maghrib. Dan satu kisah cinta suci tanpa unsur materi ini asalnya dari China. Kisah yang menyentuh seisi dunia ini diharap berjaya menguak sedikit pintu hati manusia yang tidak percaya akan cinta, untuk menerima sedetak rasanya.

Kisahnya tentang sepasang kekasih yang melarikan diri untuk hidup bersama dan saling mengasihi dalam kedamaian selama setengah abad. 50 tahun yang lalu, Liu Guojiang, pemuda berusia 19 tahun, jatuh cinta pada Xu Chaoqin, janda berjarak umur 10 tahun lebih tua.

Mereka mengulangi kisah Romeo dan Juliet. Teman-teman dan kerabat mencela hubungan mereka kerana perbezaan usia dan kenyataan bahwa Xu sudah punyai beberapa orang anak. Pada waktu itu hal sedemikan tidak diterima, dan dianggap tidak bermoral bila seorang pemuda mencintai wanita yang lebih tua. Dan untuk menghindari fitnah dan celaan masyarakat, pasangan ini memutuskan untuk melarikan diri dan tinggal di sebuah gua di Desa Jiangjin, di sebelah selatan Chong Qing.

Permulaan perjalanan kehidupan mereka sangat sukar dan menyedihkan. Mereka terpaksa makan rerumput dan akar yang ditemui di gunung itu. Dan Liu berusaha membuat sebuah lampu minyak tanah untuk menerangi hidup mereka.
.
Lantaran kedaifan itu, Xu berulang-kali meminta kepastian daripada kekasihnya "Apakah kau menyesal?" Dan Liu selalu menjawab, "Selama kita rajin, kehidupan ini akan menjadi lebih baik". Sememangnya cinta itu memerlukan paduan dua jiwa.
.
Ternyata Liu yakin bahawa cinta itu perlu dibuktikan dengan usaha. Setelah dua tahun tinggal di gunung itu, Liu mulai memahat anak-anak tangga agar isterinya dapat turun dari gunung dengan mudah. Dan kerja-kerja memanifestasikan cintanya ini berlangsung selama 50 tahun. Seluruh anggota tubuh; otaknya, matanya, hidungnya, bahunya, sikunya, tangannya dan kakinya bekerjasama untuk menjayakan cinta mereka. Akhirnya Liu berjaya membentuk 6000 anak tangga hasil keringat dan kudrat, dan kemahiran tangannya. Pasangan ini hidup dalam damai selama lebih dari 50 tahun.

Setengah abad kemudian, pada tahun 2001, sekumpulan pengembara melakukan explorasi ke hutan itu. Mereka takjub apabila mendapati anak tangga mendaki ke gunung tersedia. Setelah terserempak dengan pasangan lanjut usia itu, mereka seolah-olah tidak percaya wujudnya manusia di tengah belantara.
.
Liu Ming Sheng, seorang daripada tujuh anak pasangan cinta mengatakan, "Orang tuaku sangat saling mengasihi, mereka hidup menyendiri selama lebih dari 50 tahun dan tak pernah berpisah sehari pun. Selama itu ayah telah memahat 6000 anak tangga itu untuk menyukakan hati ibuku, walau pun dia tidak terlalu sering turun gunung.” Anak yang lahir hasil cinta juga akan dipenuhi cinta jiwanya.
.
Namun pada suatu hari Liu yang sudah berusia 72 tahun pengsan ketika pulang dari ladang. Xu duduk dan berdoa bersama suaminya, sampai Liu akhirnya meninggal dalam pelukannya. Kerana sangat mencintai isterinya, genggaman Liu sangat sukar dilepaskan dari tangan Xu. Sampai mati pun Liu masih membuktikan cinta sucinya. Dan cinta itu terawang-awang, mencari jiwa-jiwa yang membuka jendela dan pintu kalbu seluas-luasnya untuk menerima roh cinta.

"Kau telah berjanji akan memeliharaku dan akan terus bersamaku sampai akan meninggal, sekarang kau telah mendahuluiku, bagaimana aku dapat hidup tanpamu?" Selama beberapa hari Xu terus-menerus mengulangi kalimat ini sambil meraba peti jenazah suaminya dengan untaian air mata membasahi pipi.
.
Pada tahun 2006 kisah ini menjadi salah satu dari 10 kisah cinta yang terkenal di China, yang dikumpulkan oleh majalah Chinese Women Weekly. Pemerintah telah memutuskan untuk melestarikan "anak tangga cinta" itu, dan tempat kediaman mereka telah dijadikan muzium, agar kisah cinta ini dapat terus bersemi.

No comments: